اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم)

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

 

استراتژی کسب درآمد در اپلیکیشن‌ها

در قسمت اول انواع تبلیغات که یکی از مهمترین استراتژی‌های کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌های رایگان می‌باشد را بررسی کردیم. در این قسمت قصد داریم تعدادی از استراتژی‌های موجود در لیست این سری از مقالات را بررسی کنیم و با نقاط قوت و ضعف آنها آشنا شوید و استراتژی مناسب برای اپلیکیشن خود را انتخاب کنید.

بازاریابی ایمیلی

علی‌رغم این حقیقت که ایمیل مارکتینگ یک شیوه نسبتا قدیمی است، زمانی که صحبت از کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها می‌شود، پر قدرت عمل می‌کند. این استراتژی وقتی خوب عمل می‌کند که درهنگام ورود کاربران، از آن‌ها درخواست ایمیل کنید. در نتیجه این امکان که بتوانید با ایمیل به آن‌ها دسترسی یابید فراهم می‌شود.

در همین حال، اپلیکیشن‌های موبایل برای جمع آوری ایمیل‌ها، فرصت‌ها و امکاناتی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند. این عوامل باعث می‌شود که بازاریابی ایمیلی همچنان جزء یکی از موثرترین استراتژی‌ها مطرح شود، در عین حال که مزایا و معایبی را نیز به همراه دارد.

در اینجا روشهایی برای جمع آوری آدرس ایمیل از طریق اپلیکیشن موبایل آورده شده است:

اولین و رایج‌ترین شیوه، درخواست از کاربران برای دریافت ایمیلشان است. این درخواست می‌تواند از طریق ارائه ویژگی‌های رایگان، پرداخت‌های درون اپلیکیشنی برای دریافت ادامه برنامه، یا هر چیزی باشد که هم برای توسعه‌دهنده هم برای کاربر منفعتی در بر دارد.

می‌توانید از ابزارهای شخص ثالث نیز برای جمع آوری راحت ایمیل استفاده کنید. SDK هایی وجود دارد که می‌توانید تنها با نوشتن چند خط کد در اپلیکیشن خود به جمع آوری ایمیل بپردازید.

 

جمع آوری ایمیل برای وقتی که کاربران برای مدت زمان طولانی از اپلیکیشن شما استفاده نکرده‌اند مفید است. به راحتی می‌توانید از این ابزار جالب برای اطلاع دادن از ویژگی‌های جدید و ارتقا اپلیکیشن خود استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

نکته: بازاریابی ایمیلی به طور گسترده‌ای شناخته شده است. اما باید توجه داشت در حالیکه برای بیشتر اپلیکیشن‌های محبوب سودمند است، برای اپلیکیشن‌هایی با تعداد نصب پایین کارآمد نیست.

 

حامی مالی (اسپانسر)

یافتن حامی مالی در اپلیکیشن مدلی قدرتمند از درآمدزایی اپلیکیشن‌ها می‌باشد. اگر سازنده اپلیکیشنی مناسب برای کاربران هدف یک کسب و کار طراحی کرده باشد می‌تواند از طریق حمایت مالی شرکت، اپلیکیشن خود را راه اندازی و وارد بازار کند. تنها چالش این شیوه یافتن برندی به عنوان حامی مالی است که با اپلیکیشن شما هماهنگ بوده و مخاطبان یکسانی داشته باشد.

شیوه‌های رایج حمایت مالی :
  • تقسیم سود حاصل از اپلیکیشن
  • هرماه مبلغی به عنوان دستمزد برای حفظ اپلیکیشن به حامی مالی پرداخت شود

این استراتژی باعث افزایش کاربران و تبلیغ اپلیکیشن می‌شود، همانند بسیاری از اسپانسرها که وب سایت‌هایی با ترافیک بالا و مشتریانی وفادار دارند.

بهترین مثال حمایت مالی هوم دپوت (Home Depot) در اپلیکیشن کانال هواشناسی (Weather Channel) می‌باشد. پس زمینه متحرک اپلیکیشن که در پشت نمایش میزان درجه هوا قرار دارد، قسمتی است برای قرارگیری تبلیغات اسپانسر، زیرا مالکان خانه‌ها به دنبال مطبوع ساختن هوای خانه‌های خود هستند.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

نقطه ضعف: یافتن شرکت اسپانسر و ارائه اپلیکیشن برای منطقه‌ای خاص و مشتریان یک کسب و کار دشوار می‌باشد.

 اشتراک

در برخی از اپلیکیشن‌های رایگان، محتوای اپلیکیشن یا ویژگی‌های آن در مدت زمان محدود در اختیار کاربر قرار دارد و کاربر برای دسترسی کامل یا استفاده از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن باید پول پرداخت کنند. این نوع کسب درآمد اغلب در سرویس‌های تخصصی، ویدیوها، روزنامه‌ها یا مجلات آنلاین قابل مشاهده است. توسعه‌دهندگان برای مدت زمان محدودی سرویس را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند و پس از آن برای دسترسی کامل وجه اشتراکی را دریافت می‌کنند.

طبق گزارش Sweet Pricing ، تنها ۵% از اپلیکیشن‌های بسیار موفق از دریافت وجه اشتراک استفاده می‌کنند، بنابراین این مدل یکی از کم کاربردترین شیوه‌های درآمدزایی است.

گوگل و اپل مدیریت تراکنش‌های اشتراک را از طریق سیستم عامل خود فراهم کرده  و از این طریق پیاده سازی برای توسعه دهندگان بسیار آسان‌تر شده است. اپل برای اولین سال به ازای هر اشتراک ۳۰% و پس از آن ۱۵% دریافت می‌کند، گوگل شرایط بهتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است، حتی در طول سال اول نیز ۱۵% از وجه اشتراک را دریافت می‌کند.

استفاده  از این مدل درآمدی توسط اپلیکیشن Umano  بسیار موفقیت آمیز بوده است. اپلیکیشن Umano به صورت فایل صوتی مقالات را در اختیار افراد قرار می‌دهد و مناسب افرادی است که زمان برای مطالعه ندارند. در واقع، Umano ، فایل‌های صوتی محدودی را تا زمانی که افراد حق اشتراک پرداخت کنند در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اپلیکیشن‌های پیشروی نیویورک تایمز و ژورنال وال استریت هر کدام یک میلیون اشتراک آنلاین با پیاده‌سازی این استراتژی به دست آورده‌اند.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

نقطه ضعف: توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همواره باید خدمات و محتواهای ارزشمندی را برای تضمین اشتراک ارائه دهند؛ بعلاوه، تصمیم‌گیری در مورد مکان و زمان پرداخت وجه کاربران بسیار سخت است. همچنین این مدل برای اپلیکیشن‌های سرگرمی، اخبار و سلامت نیز مفید است.

خرید درون اپلیکیشنی

خرید درون اپلیکیشنی امکان فروش ویژگی‌های اپلیکشن، مانند امتیاز اضافی، محتوای ویژه، امتیاز درون بازی و یا مراحل بازی را برای شما فراهم می‌کند.

این استراتژی به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • قابل مصرف: محصولی که یکبار خریداری و یکبار در اپلیکیشن استفاده می‌شود،مانند خرید اعتبار.
  • غیرقابل مصرف: محصولی که برای استفاده دائمی درون اپلیکیشن خریداری می‌شود و اعتبارش پایان نمی‌یابد، مانند مرحله‌ای از بازی و یا نقشه یک بازی.
  • اشتراک: برای باز کردن ویژگی‌ها و محتواها برای دوره‌ای مشخص، مانند اشتراک سالانه یک خبرنامه.

۵۰ درصد از اپلیکیشن‌های محبوب از خرید درون اپلیکیشنی برای جریان کسب درآمد خود استفاده کنند. انتظار می‌رود این شیوه در سال آینده سردمدار شیوه های دیگر باشد. این شیوه بین توسعه دهندگان ارجحتر است  و بیشتر به این خاطر است که کاربران از وجوه مجازی برای خرید درون اپلیکیشنی استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها بیش از یک مدل وجوه مجازی را برای خریدهای درون اپلیکیشنی طراحی می‌کنند مانند سکه، طلا و یا جواهرات.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

این شیوه‌ای هوشمندانه برای درآمدزایی بالا می‌باشد. توسعه‌دهندگان سوپرسل (Supercell) روزی یک میلیون دلار از خرید داخل اپلیکیشنی بازی جنگ قبایل (Clash of Clans) بدست آوردند. کاربران بازی پوکمون برو(Pokemon Go) روزانه نزدیک به ۱٫۵ میلیون دلار صرف خریدهای درون اپلیکیشنی می‌کنند.

نقطه ضعف: در این شیوه باید همیشه جزء برترین‌های بازار اپلیکیشن بمانید و همیشه کاربران را با قلاب نگه دارید. همچنین چالش‌های فنی بیشتری را به دلیل نیاز به سیستم پرداخت به دنبال خواهید داشت و هزینه‌های بیشتری را برای شرکت ارائه دهنده به دنبال دارد.

کسب و کارهای فعال در تجارت‌الکترونیک از اپلیکیشن‌های رایگان برای فروش محصولات حقیقی خود همچون اسباب بازی، تیشرت، قاب موبایل و… استفاده می‌کنند. این نوع از فروش معمولا از طریق بازاریابی ایمیلی و یا راه‌اندازی یک اپلیکیشن اتفاق می‌افتد.

یکی از اولین‌ها و بهترین‌های درآمدزایی از طریق این شیوه بازی پرنده‌های خشمگین (Angry Birds) می‌باشد. شرکت روویو (Rovio) هر ماه ۱ میلیون تیشرت، کوله پشتی و استیکر برند را به فروش می‌رساند. به این ترتیب هر ماه فقط ۱ میلیون درآمد از عروسک‌های مخملی خود دریافت می‌کند.

آمازون امکانی را برای کسب درآمد از طریق سرویس خودکار مرچ (Merch) برای توسعه‌دهندگان فراهم ساخته است. این سرویس به آنها امکان می‌دهد تا تیشرت‌های برند خود را در اپلیکیشن‌شان به فروش برسانند. تنها کاری که باید انجام شود طراحی و بارگذاری کارهنری از طریق ابزارهای آمازون می‌باشد. تیشرت برندها توسط آمازون تولید می‌شود و به فروش می‌رسد تا فرد سهم درآمد حاصل از این فروش را بدست آورد. توسعه‌دهنده‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و کل این فرآیند بسیار ساده و سودآور است.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

توسعه‌دهندگان بازی دره اژدها (DragonVale) این تیشرت را با استفاده از مرچ آمازون طراحی کرده  و بفروش رسانده‌اند.

نقطه ضعف: شما نیاز دارید تا جامعه‌ای گسترده از مخاطبان را تشکیل دهید و آنچه که افراد می‌خواهند را بفروشید.

افزایش فروش از طریق ارائه سرویس‌های رایگان یا ( Freemium Upsell)

در اپلیکیشن‌های Freemium، کاربران اپلیکیشن را به صورت رایگان دانلود می‌کنند و اگر محتوای ارزشمندی داشته باشد پرداخت انجام می‌دهند تا از آنها استفاده کنند. این روش بسیار خوبی برای جذب کاربران جدید با سرعت بالاتر است، از آن جایی که همه افراد امکانات رایگان را دوست دارند و اگر بدانند هیچ تعهدی نسبت به پرداخت هزینه ندارند، تمایل بیشتری نسبت به دانلود اپلیکیشن و استفاده از آن پیدا می‌کنند.

از لحاظ فنی، این ساده‌ترین مدل کسب درآمد برای توسعه‌دهندگان است، از آنجایی که نیاز است دو نسخه از اپلیکیشن به صورت اولیه و کامل طراحی شود.

این استراتژی برای اپلیکیشن‌های آموزشی بسیار رایج و محبوب است. LinguaLeo از این مدل درآمدزایی استفاد می‌کند. این اپلیکیشن هم دروس رایگان دارد و هم پولی که دروس پولی برای مشترکین ویژه اجرا می‌شود.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

 

نقطه ضعف: کاربرانی که از نسخه رایگان یک اپلیکیشن استفاده می‌کنند، متقاعد کردنشان برای تهیه برخی ویژگی های اپلیکیشن بسیار دشوار است. توسعه‌دهندگان باید اپلیکیشنی رایگان با ویژگی های کارآمد و مناسب تهیه کنند تا تجربه‌ای دلپذیر برای کاربر ایجاد شود و به استفاده از اپلیکیشن شما ادامه دهد و متقاعد به استفاده از ویژگی‌های پولی هم شوند.

 

جمع آوری و فروش اطلاعات

شاید این شیوه درآمدزایی از اپلیکیشن‌ها  خیلی مرسوم و خوش آیند نباشد اما جمع‌آوری و فروش اطلاعات یکی از سودآورترین شیوه‌های درآمدزایی می‌باشد.

برخی از شرکت‌ها که ارائه دهنده اپلیکیشن‌های رایگان می‌باشند پایگاه داده‌های خود را به شخص ثالثی به فروش می‌رسانند. این اطلاعات ممکن است شامل آدرس ایمیل کاربر، اکانت شبکه اجتماعی و تنظیمات شخصی باشد.

بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند این اطلاعات را به محققان بفروشند و درآمد خوبی داشته باشند. در حقیقت دو شیوه کسب درآمد از طریق فروش اطلاعات وجود دارد: پیگیری فعالیت‌های کاربران و فروش به شرکت‌های دیگر یا استفاده از اطلاعات خام برای رسیدن اهداف تجاری اپلیکیشن.

از دید بازاریابی، شرکت‌ها می‌خواهند که تبلیغاتشان برای مخاطبانی نمایش داده شود که مشتریان هدف آنها هستند. هیچ سرویسی مانند گوگل و یا فیسبوک نمی‌توانند اطلاعات لازم را درمورد افراد جمع آوری کنند. بنابراین اگر شما اپلیکیشنی دارید که می‌توانید از طریق آن اطلاعات مخاطبان را جمع آوری کنید به سود خوبی دست خواهید یافت.

نقطه ضعف: حتی پیش پا افتاده‌ترین اپلیکیشن‌ها هم می‌توانند به لیست تماس‌ها و حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی مخاطبان نفوذ کنند اما نکته خوب این است که شما می‌توانید با ابزار ضدجاسوسی از اطلاعات شخصی خود مراقبت کنید، ( مانند Red Phone,Text Security, Onion Browse, Orbot, و بسیاری دیگر.)

در قسمت سوم این سری از مقالات به مبحث جدید و جذاب درآمد مشارکتی (Affiliate income) و بازاریابی ارجاعی (referral marketing) می‌پردازیم و اطلاعات جذاب و مفیدی در این زمینه کسب خواهید کرد. با ما همراه باشید.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟(قسمت دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به ترجمه و نگارش علاقه مندم. جذابیت دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال و سرعت بروزرسانی آن سبب شد تا در این زمینه فعالیت داشته باشم و هرروز مطالب جدید را یاد بگیرم و با علاقه مندان این زمینه به اشتراک بگذارم.