چگونه یک اپلیکیشن تجاری را در ۱۰ گام راه اندازی کنیم! (قسمت اول)

چگونه یک اپلیکیشن تجاری را در ۱۰ گام راه اندازی کنیم! (قسمت اول) | تبلیغات تلفن همراه عدد

این سال‌ها همه‌ی ما شاهد موفقیت دنیای اپلیکیشن‌های موبایلی هستیم. اپلیکیشن‌ها، میلیون‌ها دلار برای صاحبان خود به ارمغان آورده‌اند. اما در مقابل آمارها نشان می‌دهند که تنها ۲۵ درصد از توسعه دهندگان هستند که بیش از ۵۰۰۰ دلار در ماه کسب می‌کنند.

مثل تمامی کسب و کارهای دیگر که برخی قدرتمندتر هستند ، در دنیای اپلیکیشن‌های موبایلی هم اپلیکیشن بازی‌ها هستند که سردمدار می‌باشند. البته این به معنی اشباع بودن بازار اپلیکیشن نمی‌باشد و شما هنوز فرصت دارید تا با اپلیکیشنی جذاب و نوآور به موفقیت برسید.در این عرصه تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند هم جای کار دارند.

چند واقعیت درمورد امکانات موجود در کسب و کارهای اپلیکیشنی:

  • درخواست سرمایه برای توسعه اپلیکیشن‌ها در سال‌های اخیر از۲۳% سال ۲۰۱۴ به ۳۲% در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
  • در سال ۲۰۱۶، بیش از ۶۰ درصد صاحبان کسب‌و‌کارهای اپلیکیشنی برای خود اهداف دستیابی به سود دهی بالا تعیین کرده‌اند.
  • در سال ۲۰۱۷، افراد بیش از ۴ ساعت از ساعات روز خود را صرف گوشی‌ها می‌کنند.

این آمار و ارقام برای ایجاد انگیزه بسیار تاثیرگذار  هستند. در ادامه ۱۰ گام مهم و موثر برای رسیدن به اپلیکیشنی موفق را بررسی خواهیم کرد. مثل کسب و کارهای دیگر شما باید به روند بازار توجه کنید و جزییات تکنولوژیک را به حرفه‌ای‌ها بسپارید.

چگونه یک اپلیکیشن تجاری را در ۱۰ گام راه اندازی کنیم! (قسمت اول) | تبلیغات تلفن همراه عدد

گام اول: ایده

مثل تمامی اپلیکیشن‌های موفق دنیا شروع کار با یک ایده ناب آغاز می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان اظهار کرده‌اند که یک ایده ناب فقط ۵ درصد موفقیت را تشکیل می‌دهد یا به بیان دیگر حتی بهترین ایده‌ها هم بدون تلاش بسیار و داشتن شرکاء خوب به نتیجه نمی‌رسند.

گام دوم: تحقیق بازار

در برخی از موارد ایده مشخصی وجود ندارد که به دلیل کم تجربگی یا شناخت کامل از موضوعات اصلی است. پس اگر هدف اصلی شما کار در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی است شروع به کشف بازار کنید.

خود اپلیکیشن‌ها کلیدی برای سوالات شما هستند. حتی گوگل پلی هم اپلیکیشنی است که شما با کمک هزاران اپلیکیشن موجود در آن می‌توانید هزینه مورد نیاز اپلیکیشن خود، ابزار تحقیق بازار و بسیاری از موارد دیگر را تخمین بزنید.

شما باید در ابتدا فیلد کاری که می‌خواهید در آن فعالیت داشته باشید را دقیقا مشخص کنید. فقط در نظر داشته باشید که این بخش ساده‌ترین قسمت ماجرا نیست. برای تازه کارها بهترین کار آشنایی با داستان موفقیت‌ها و شکست‌های بزرگ در تجارت اپلیکیشن می‌باشد. شما می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را دانلود کنید و با آنها کار کنید که سبب می‌شود نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسید و حتی به کار ببرید. مهمترین دست‌آورد شما در این روند این است که کدام شیوه‌ها به هیچ عنوان جواب نمی‌دهند.

۵ ویژگی اصلی یک اپلیکیشن موفق

در ادامه ۵ ویژگی اصلی یک اپلیکیشن موفق را بررسی می‌کنیم. می‌آموزید که در هنگام بررسی رقبا خود به کدام نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

  • طراحی جذاب: طراحی اپلیکیشن شما شامل دو بخش می‌باشد: تجربه ی کاربری UX و رابط کاربری UI، که درمورد طریقه کارکرد اپلیکیشن و ظاهر اپلیکیشن است. توجه داشته باشید که طراحی مناسب فقط ظاهر زیبا را شامل نمی‌شود، بلکه بیشتر شامل تعامل کاربر با اپلیکیشن شما است.اگر تمام کارکردهای اپلیکیشن به سادگی در دسترس باشد و طراحی بصری مورد علاقه مخاطب هدف باشد، اپلیکیشن شما موفق خواهد بود.
  • قابل اندازه گیری: دنیای اطراف ما بی وقفه در حال تغییر است و مخاطبان شما نیز این تغییرات را دنبال می‌کنند. ورود اپلیکیشن‌های جدید بدون توقف ادامه دارد و رقبای شما هم تمام تلاش خود را می‌کنند که همواره بهترین باشند. در این شرایط شما باید تلاش کنید تا آنجا که ممکن است منعطف و منطبق عمل کنید. برای رسیدن به این هدف توسعه‌دهندگان باید پلتفورمی را انتخاب کنند که امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات براساس بازخوردهای مخاطبان را داشته باشد.
  • بازاریابی مناسب: به شیوه‌هایی که برترین‌های این عرصه برای معرفی اپلیکیشن خود استفاده می‌کنند توجه کنید. با توجه به تعداد بالای اپلیکیشن‌هایی که هر روز وارد بازار می‌شوند شما باید زمان و سرمایه زیادی برای تبلیغات خود صرف کنید. هدف شما باید رسیدن به بالاترین تعداد کاربر هدف می‌باشد.
  • ارزش افزوده: مجددا بر می‌گردیم به ایده. شما می‌توانید اپلیکیشن خود را به فروش برسانید یا در کاربر انگیزه ایجاد کنید تا اپلیکیشن شما را به دلیل ارزشی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند و یا مشکلی که از زندگیشان رفع می‌کند، دانلود کنند.
  • شرکاء: بهترین تولیدات نرم افزاری که بهترین کارکرد را دارند و دارای کمترین مشکل هستند از همکاری‌های موفق برمی‌آیند نه تهیه کننده‌های قدرتمند. تکنولوژی‌هایی که رقبای شما به کار می‌برند را بشناسید و هم چنین افراد و شرکت‌هایی که با آنها کار می‌کنند را نیز به طور کامل شناسایی کنید.

 

گام سوم: انتخاب پلتفرم

در سال‌های گذشته انتخاب توسعه‌دهندگان برای پلتفرم بین Blackberry، Symbian، Windows Phone، iOS و Android بود. اما الان بسیار ساده‌تر شده است و شما بین سه گزینه آخر حق انتخاب دارید.

در برخی مواقع حتی انتخاب بین دو گزینه آخر می‌باشد زیرا ویندوز فون و اپلیکیشن‌های آن در سال‌های اخیر خیلی محبوبیت نداشتند.

گام چهارم: ارتقاء

بعد از اینکه شرکای حرفه‌ای و قابل اعتماد برای کار کردن پیدا کردید به مرحله‌ی بعدی می‌رسید که ساخت تیم می‌باشد. طبق هدفی که می‌خواهید دنبال کنید نیاز به برنامه‌نویس، طراح، تولیدکننده محتوا و حتی عکاس دارید. نکته مهم این است که افرادی را بیابید که بتوانند برای طولانی مدت با شما همکاری کنند.

تعدادی از انتخاب‌های شما برای یافتن توسعه دهنده :

  • برنامه نویس مستقل و دورکار بیابید

به دلیل رقابت بین برنامه نویسان مستقل می‌توانید افرادی مناسب با دستمزد پایین استخدام کنید. البته باید مدت زمان بیشتری را برای پروژه خود درنظر بگیرید و درصد خطا هم بالاتر می‌رود.

توسعه یک اپلیکیشن حداقل به یک برنامه نویس و یک طراح احتیاج دارد و زمانی که شما برنامه نویس و طراح مستقل استخدام می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که کار تیمی قوی دریافت کنید. فراموش نکنید که اپلیکیشن در آینده نیاز به پشتیبانی دارد.

  • استخدام توسعه‌دهنده دائمی

زمانی که شما با یک توسعه‌دهنده ثابت کار می‌کنید هزینه‌های خود را کاهش می‌دهید. البته فراموش نکنیم که برای راه اندازی یک اپلیکیشن به چند زبان برنامه‌نویسی احتیاج است و در خیلی از مواقع کار کردن تنها با یک برنامه نویس امکان پذیر نخواهد بود. اما نیروی کار ثابت و حرفه‌ای در کاهش هزینه‌ها به شما کمک خواهد کرد.

  • به دنبال یک تیم توسعه‌دهنده یا یک شریک باشید

شاید برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن حرفه‌ای همکاری کردن با یک تیم توسعه‌دهنده تصمیم خوبی باشد. زیرا از امکاناتی چون یک تیم حرفه‌ای، پشتیبانی طولانی مدت، برنامه‌نویسان حرفه‌ای و امکاناتی دیگر بسته به شرکت مورد نظر بهره‌مند خواهید شد. ساخت یک پروژه عظیم نیاز به گارانتی دارد که شرکت‌های بزرگ و حرفه‌ای این گارانتی را به شما خواهند داد.

هم‌چنین کار کردن با یک شرکت توسعه‌دهنده ممکن است منجر به یافتن شریک حرفه‌ای شود که شما نه تنها به اپلیکیشن خوبی دست یابید بلکه شریکی برای کسب و کار خود هم یافته‌ باشید.

فراموش نکنید که اپلیکیشن شما در آینده نیاز به بروز رسانی، رفع نواقص و بسیاری از خدمات دیگر دارد پس یافتن یک شریک معتمد برای طولانی مدت تصمیم عاقلانه‌ای خواهد بود.

گام پنجم: معماری کسب و کار (Business Plan)

زمانی که وارد بازار اپلیکیشن می‌شوید دیگر نیاز به یک نقشه‌ی حرفه‌ای دارید و داشتن معماری کسب‌و‌کار لازمه گام برداشتن در این مسیر می‌باشد. معماری کسب‌و‌کار به شما کمک می‌کند که هزینه‌های اضافی را حذف کنید و پول بیشتری به دست آورید.

معماری کسب‌و‌کار شما شاید هم شامل تاکتیک‌ها و هم استراتژی‌ها باشد. اما براساس تجربه‌هایی که در این مسیر کسب کرده‌ایم به شما می‌گوییم که طراحی و ساخت تاکتیک و استراتژی به صورت هم زمان بسیار دشوار می‌باشد. پس بیایید با برنامه‌های کوتاه مدت شروع کنید و بعد از گذشت زمان که توانایی کافی پیدا کردید برنامه‌های بلند مدت بچینید.

نکته مهم این است که استراتژی را به هیچ وجه  فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که دنیای کسب‌و‌کار اپلیکیشن بسیار رقابتی و پویا می‌باشد پس باید برنامه بلند مدت مناسبی داشته باشید که همواره مسیر مشخصی حرکت کنید و زمان خود را بر سر تصمیمات ناگهانی هدر ندهید.

معماری کسب‌و‌کار کوتاه مدت نباید خیلی پیچیده و با جزییات باشد و در عین حال باید به اندازه‌ای ساده باشد که ایده اصلی شما را شرح دهد و مهمترین گام‌ها برای رسیدن به دستاورد شما را در بر بگیرد. و در نهایت باید شامل هزینه‌های احتمالی و شیوه‌های کسب درآمد شود.

زمانی نیاز داشتن معماری کسب‌و‌کار کاملا حس می‌شود که شما به دنبال جمع آوری سرمایه برای استارت آپ خود هستید.

گام ششم: سرمایه‌گذاری

بعد از اینکه ایده خود را توسعه دادید و وارد دنیای اپلیکیشن‌ها شدید، وارد مرحله بعدی می‌شوید که مهمترین مرحله بوده و کار واقعی شما آغاز می‌شود. بیزینس پلن شما تعیین کننده میزان سرمایه‌ای است که به آن احتیاج دارید.

روش‌های گوناگونی برای رسیدن به سرمایه‌ی مورد نیاز برای شروع کسب‌و‌کار شما

  • خودتان: اگر به اندازه کافی سرمایه دارید می‌توانید آن را در زمینه کسب و کار اپلیکیشن به کار اندازید.
  • گرفتن وام: جزء اولین راه کارهایی می‌باشد که برای سرمایه اولیه به ذهن همه خطور می‌کند. باید در نظر بگیرید که بازگشت چند درصدی وامی که به شما تعلق می‌گیرد مناسب حال و بیزینس پلن شما می‌تواند باشد یا خیر؟
  • شریک: شاید یافتن یک شریک مناسب برای همکاری کار بسیار دشواری باشد اما شما با یافتن یک شریک مناسب می‌توانید به اهداف خود برسید و نیرومند به جلو حرکت کنید.
  • شتاب‌دهنده: چندین شتاب‌دهنده در ایران وجود دارد که افراد با ایده‌های ناب و جذاب می‌توانند سرمایه مورد نیاز خود را جمع آوری کنند. این شیوه بسیار خوب است اگر که شما ایده‌ای واضح و قابل درک برای افراد داشته باشید به خصوص که چالشی را از زندگی افراد رفع کند.شما شاید بتوانید از کمک‌های دولتی هم بهره‌مند شوید.

نمونه‌های بالا فقط تعدادی از شیوه‌های یافتن سرمایه می‌باشد و شما ممکن است شیوه دیگری در نطر داشته باشید و یا حتی از ترکیب شیوه‌های بالا استفاده کنید.

نمونه موردی: اپلیکیشن ۳۶۰ Camera

اپلیکیشن ۳۶۰ Camera از شرکت Giroptic می‌باشد. این دوربین با طراحی منحصر به فرد خود به شما این امکان را می‌دهد که به صورت سه بعدی و ۳۶۰ درجه عکاسی و یا فیلمبرداری کنید. با کمک اپلیکیشن، گوشی و دسکتاپ کاربر این امکان را پیدا می‌کند که فایل‌های تصویری ۳۶۰ درجه خود را به نمایش و اشتراک بگذارد. این محتوا می‌تواند در  VR هم به نمایش دربیاید.

Giroptic یک استارتاپ جوان فرانسوی است که دوربین ۳۶۰ درجه تولید می‌کند که به اپلیکیشن ۳۶۰ Camera کاربر وصل می‌شود. اولین کمپین Kickstarter  اشتیاق بالایی نسبت به محصول را نشان داد که سرمایه استارت آپ برای گسترش محصول به نزدیک ۱٫۵ میلیون دلار رسید.

Giroptic تصمیم گرفت که کل فرآیند توسعه را به یک شرکت اختصاص دهد. به همین خاطر ThinkMobiles وارد بازی شد. این شراکت سبب توسعه اپلیکیشن روی اندروید، ویندوز فون، iOS و دستکتاپ گردید.

چگونه یک اپلیکیشن تجاری را در ۱۰ گام راه اندازی کنیم! (قسمت اول) | تبلیغات تلفن همراه عدد

در این قسمت شش گام از ده گام راه اندازی یک کسب و کار اپلیکیشنی را بررسی کردیم در قسمت دوم گام های پایانی و راه های رسیدن به موفقیت در این زمینه را بررسی میکنیم و به یک جمع بندی نهایی میرسیم. با ما همراه باشید!

چگونه یک اپلیکیشن تجاری را در ۱۰ گام راه اندازی کنیم! (قسمت اول) | تبلیغات تلفن همراه عدد

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به ترجمه و نگارش علاقه مندم. جذابیت دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال و سرعت بروزرسانی آن سبب شد تا در این زمینه فعالیت داشته باشم و هرروز مطالب جدید را یاد بگیرم و با علاقه مندان این زمینه به اشتراک بگذارم.