چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کنیم؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد

استراتژی بازاریابی موبایلی

 

برندها فارغ از هر تلاش و برنامه‌ای که برای بازاریابی خود در نظر گرفته‌اند باید یک استراتژی بازاریابی موبایلی ویژه بر پایه صنعت و مخاطبان هدف خود برنامه‌ریزی کنند. تکنولوژی گوشی‌های هوشمند برپایه سفارشی سازی و شخصی سازی می‌باشد که در استراتژی بازاریابی این دستگاه‌ها این دو نکته را نباید فراموش کرد.

استراتژی بازاریابی موبایلی چیست؟ ( فقط با چهار گام اساسی)

استراتژی بازاریابی موبایلی خیلی متفاوت از استراتژی‌های بازاریابی دیگر نیست. در ابتدا باید درک دقیقی از اهداف کسب و کار خود داشته باشید و تعیین کنید که چه تکنیک‌هایی برای رسیدن به این اهداف کارکرد دارد.

در تعیین استراتژی بازاریابی موبایلی چهار گام زیر را دنبال کنید:

چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کنیم؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد

گام اول – پرسونایی از خریداران موبایلی خود تهیه کنید!

شناخت مخاطبان اولین گام در استراتژی بازاریابی می‌باشد و پرسونای خریداران بهترین وسیله برای کمک به این شناخت می‌باشد. پرسونای خریدار ارائه‌ای فرضی از تمامی مشتریان ممکن در یک کسب و کار می‌باشد. پروفایلی تهیه کنید از اطلاعات مورد نیاز از هر مشتری خود که شما را در انتخاب دستور زبان پیغام‌های تبلیغاتی کمک شایانی می‌کند.

جزییاتی از عادات استفاده از موبایل در مخاطبان هدف خود تهیه کنید. چقدر از دستگاه‌های موبایل خود برای جستجو در وب‌ها استفاده می‌کنند؟ آیا  با گوشی‌های هوشمند اقدام به خرید می‌کنند؟ یکی از شیوه‌های ساده برای رسیدن به این اطلاعات استفاده از بررسی‌های است اکه در باب گوشی‌های همراه تا کنون انجام شده. برخی از این مشاهدات شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۶۵% از ایمیل‌ها ابتدا در گوشی‌های همراه باز می‌شود.
  • ۵۶% از خریداران B2B اغلب از گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به محتوای فروشندگان استفاده می‌کنند.
  • ۹۵% از افراد برای دستیابی به اطلاعات و محتوای مورد نیاز خود از گوشی همراه استفاده می‌کنند.

برای درک درست از بازار هدف خود از گوگل آنالتیکس برای پیدا کردن تعداد افرادی که از سایت شما با گوشی همراه دیدن می‌کنند، استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از مشتریان و انتظاراتشان در مورد استفاده از تلفن همراه بپرسید و یا آنها را مورد بررسی قرار دهید.

A/B تست می‌تواند در تهیه اطلاعات مشتریان (پرسونا خریداران) کمکتان کند. زمانی که تمام فاکتورها با هم یکسان هستند شما زمانی که ایمیلی با کمپین صفحه فرود مورد نظر خود ارسال می‌کنید، در آخر هفته کلیک بیشتری دریافت می‌کند یا در طول هفته؟ در صبح یا بعد از ظهر؟ کدام عنوان یا موضوع ایمیل نرخ کلیک شدگی بالاتری دارد؟

اطلاعات کلی و جزئی در تکامل اطلاعات مشتریان هدف که از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند مفید است.

 گام دوم – هدف‌گذاری

برای تعیین یک استراتژی موثر ابتدا باید تعریف مشخصی از موفقیت در ذهن داشته باشید. به کمک سهامداران و شرکای خود نقشه استراتژی خود را برنامه ریزی و طراحی کنید. اهداف خود را از طریق طرح پرسش‌های زیر در میان اعضای تیم خود شناسایی کنید.

  • اخیرا برای گوشی‌های همراه چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید؟ این تعریفی از نقطه شروع شما خواهد بود و اطمینان از اینکه همه شما از یک نقطه استارت کار را میزنید.
  • اگر هم اکنون بازاریابی موبایلی انجام می‌دهید. عملکرد این فعالیت‌ها به چه شکل است؟ این فعالیت‌ها به شما در شناسایی شیوه هایی که به نتیجه می‌رسند، قابل اندازه گیری هستند و حتی آنهایی که به هیچ نتیجه ای نمی‌رسند، کمک خواهد کرد.
  • هدف اصلی از افزودن بازاریابی موبایلی به استراتژی کلی کسب و کار چیست؟ این سوال دلایل منطقی برای افزودن موبایل مارکتینگ و انتظارات آینده شما را مشخص می‌کند.
  • مخاطب هدف شما در بازاریابی موبایلی کیست؟ بررسی رفتار مشتریان شما در استفاده از گوشی‌های همراه و چگونگی استفاده شخصی هر کدام را تعیین کنید.
  • مخاطبان شما چقدر با کانال‌های ارتباطی شما تعامل برقرار می‌کنند؟ این سوال کمک به عملکرد کانال‌های موجود شما است که شامل استراتژی بازاریابی موبایلی شما نیز خواهد شد.

 

گام سوم – ایجاد KPI  (شاخص‌های اصلی عملکرد)

همانند دیگر فعالیت‌های شما در بازاریابی کسب و کارتان، بازاریابی موبایلی هم نیاز به آزمون و بهبود دارد. کدام شیوه واقعی‌تر است؟ اندازه‌گیری KPI میزان موفقیت کمپین موبایلی شما را مشخص می‌کند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • تعامل – محتوای مناسب گوشی‌های همراه برای کسانی که به دنبال آشنایی با صنعت و یا محصولات شما هستند، تولید کنید. اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما مناسب گوشی‌های همراه هم می‌باشد و از این طریق سئو موبایل خود را ارتقاء دهید
  • جذب کاربر – اطمینان حاصل کنید که ایمیلهای ارسالی شما مناسب گوشی های همراه هم باشند و دکمه فراخوان مشخص و مناسبی داشته باشند. دکمه فراخوان در ایمیل ها باید نزدیک به آغاز نوشته باشد و سایز آن به اندازه ای باشد که براحتی قابل مشاهده و کلیک شدن باشد تا نرخ کلیک شدگی افزایش یابد. پس از ان صفحه فرودی مناسب با گوشی ها در نظر بگیرید که افراد بتوانند به راحتی به آن دسترسی یابند و اگر حاوی فرم خاصی باشد آن را به راحتی تکمیل کنند.
  • خدمات مشتریان – در عصر ارتباطات و بازارهای اجتماعی خدمات مشتریان بهترین فرصت برای بازاریابی میباشد. برای مشتریان خود این امکان را فراهم کنید تا به راحتی با شما از طرق مختلف ارتباط برقرار کنند به ویژه برای کاربران گوشی های هوشمند که میتواند به راحتی لمس یک دکمه فراخوان باشد.

به منظور شناخت KPI مناسب برای کمپین بازاریابی موبایلی پاسخ سوال‌های زیر را بیابید:

  • آیا می‌خواهید نرخ تبدیل ایمیل‌های خود را افزایش دهید؟
  • آیا می‌خواهید ترافیک صفحات فروش شما افزایش یابد؟
  • در نظر گرفتن چشم اندازهای با کیفیت‌تر چقدر برای شما با اهمیت است؟
  • آیا کسب و کار شما نیاز به افزایش میزان ترافیک در صفحات خاص خود را دارد؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کنیم؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد

گام چهارم – بررسی معیارهای موبایلی

گوگل آنالتیکس می‌تواند در بررسی میزان کاربران گوشی همراه در وبسایت‌تان موثر باشد:

  • اطلاعات رفتار کاربران موبایل تناسب محتوای شما و میزان تعامل مخاطبان گوشی‌های همراه با آن را مشخص می‌کند.
  • اطلاعات نرخ تبدیل موبایل به شما نشان میدهد که صفحات فرود شما چقدر در جستجو توسط گوشی‌های همراه به بهبود نیاز دارد.

جدول داشبورد محتوای سایت شامل معیارهای سنجشی مانند میزان نمایش صفحه و میزان بازدهی می‌باشد. با افزودن هدفمندی برند گوشی تلفن همراه می‌توانید کیفیت و کمیت ترافیک وارد شده به هر صفحه از وبسایت خود را مشخص کنید.

این اطلاعات به شما در انتخاب کلمات کلیدی و محتوای جذاب برای مخاطب کمک می‌کند تا ترافیک گوشی همراه وبسایت شما در حال افزایش باشد و در بهینه وبسایت شما برای گوشی‌های شما کمک کند.

 

چگونه یک استراتژی بازاریابی موبایلی ایجاد کنیم؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد
کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به ترجمه و نگارش علاقه مندم. جذابیت دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال و سرعت بروزرسانی آن سبب شد تا در این زمینه فعالیت داشته باشم و هرروز مطالب جدید را یاد بگیرم و با علاقه مندان این زمینه به اشتراک بگذارم.