آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش اول)

 

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش اول) | تبلیغات تلفن همراه عدد

به شما تبریک می‌گویم! اگر شما این مقاله را می‌خوانید، بدین معنی است که شما یک اپلیکیشن موبایل در بازار اپلیکیشن‌ها دارید، که دستاورد بزرگی است. این نشان می‌دهد شما ارزش سرمایه‌گذاری بر روی موبایل را می‌دانید، کانالی که دائما در حال رشد است. اما در دنیای اپلیکیشن‌ها به نظر شما اپلیکیشن‌های رایگان بهتر هستند یا پولی؟

اپلیکیشن رایگان یا پولی

تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۳۵٫۸% کاربران گوشی‌های هوشمند خرید از اپلیکیشن انجام می‌دهند.

مطمئنا بازارهای پولی از میان نرفته است و هنوز به موفقیت‌های قابل قبولی می‌تواند دست پیدا کند، اما دائقه کاربران در طول زمان تغییر می‌کند. اگر پابلیشرها از مدل‌های ترکیبی پرداخت درون برنامه‌ای، تبلیغات درون اپلیکیشنی، یا حتی مدل‌های اشتراک به درستی استفاده کنند برایشان منفعت فراوانی دارد.

برای خلق یک اپلیکیشن مورد پسند کاربران بسنجید به چه میزان اپلیکیشن شما متناسب با مدل کسب‌وکارتان است، رقبایتان را زیر نظر بگیرید و تمام نقاط قوت و ضعف آنان را بشناسید، و هرگز از هزینه کردن نهراسید تا به نقطه‌ای برسید که بهترین باشید. به یاد داشته باشید افراد عاشق چیزهای رایگان هستند، حتی اگر مجبور شوند بعدا پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام دهند.

اما دقت کنید، طریقی که برند شما می‌تواند به درآمدزایی خود کمک کند استفاده از بازاریابی اپلیکیشنی به همان شیوه‌ای است که از بازایابی وب جهت بهبود تعامل با کاربران استفاده می‌شود. بازاریابی وب در جهتی است که تعداد کل دفعاتی که یک صفحه مشاهده می‌شود و زمانی که کاربران به مطالعه صفحات می‌پردازند افزایش یابد، بازاریابی اپلیکیشن باید میزان تعامل کاربران را از طریق دوره (sessions)، مدت زمانی که کاربر به صورت فعال با اپلیکیشن در ارتباط است؛ (Session Length)، میانگین زمانی که دوره‌های استفاده به طول انجامیده است؛ و (retention)، حفظ مشتری؛ مورد ردیابی قرار دهد. علارغم محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایل و رشد استفاده از موبایل، بازاریابی اپلیکیشن کمتر مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است.

بازاریابانی که بر روی اپلیکیشن‌های موبایل سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بازار عظیمی را از دست می‌‌دهند. با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید بینش جامعی از رفتار کاربران و الگوی جمعیت‌شناسی آنان به دست آورید، و کمپین‎‌های بازاریابی اپلیکیشن موبایلی را هدفمندتر اجرا کنید و استفاده از اپلیکیشن را افزایش دهید، در این صورت درآمد شما افزایش می‌یابد.

در این راهنما، ما دنیای جدیدی از بازاریابی اپلیکیشن و استراتژی‌های بازاریابی اپلیکیشن – شامل بهترین شیوه‌ها و معرفی کمپین‌های بالقوه جهت امتحان کردن- را پوشش می‌دهیم، و به شما منابعی را جهت موفقیت حتمی معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی اپلیکیشن واقعا چیست؟

بازاریابی اپلیکیشن فرآیند استفاده از اپلیکیشن جهت جذب، مشارکت، رشد، و حفظ کاربران است. کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن طراحی می‌شوند تا کاربران جدید را جذب کرده و آن‌ها را در قیف فروش هدایت کنند، و در نهایت منجر به وفاداری قوی مشتریان شوند.

بهینه‌سازی اپ‌استور

خلق استراتژی شروع اپلیکیشن، بخش اصلی برنامه‌ریزی بازاریابی اپلیکیشن است. وقتی که اپلیکیشن شما در اپ‌استور پذیرفته می‌شود، برندها باید اپلیکیشن‌شان را از طریق اسکرین‌شات محصولات، کلمات کلیدی مرتبط، و تکنیک‌های دیگر بهینه‌سازی کنند. بعلاوه عملیاتی همانند فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، صحبت با کاربران، برنامه‌های افزایش آگاهی، اپلیکیشن شما را در میان کسب‌و کارها برجسته می‌کند.

حتما بخوانید: راهکارهای افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن

 

رعایت این گام‌ها از الزامات است، با این وجود بسیاری از کسب‌وکارها، تعداد دانلود اپلیکیشن را تنها شاخص موفقیت می‌دانند. در حقیقت، عوامل زیادی در ایجاد یک برنامه بازاریابی اپلیکیشن دخیل است و به سادگی در نظر گرفتن تعداد دانلودها نیست.

گام بعدی در بازاریابی اپلیکیشن

زمانی که بحث آینده درآمدی از طریق موبایل مطرح می‌شود، سریعترین بخش‌های رو به رشد، قسمت‌هایی هستند که توسط بازاریابی اپلیکیشن پرورش می‌یابند. با این حال، منظورمان از بازاریابی اپلیکیشن، هدایت کاربران به سمت دانلود اپلیکیشن نمی‌باشد بلکه، اجرای کمپین‌های بازاریابی جهت جذب، مشارکت و حفظ کاربران اپلیکیشن است.

از مرحله جذب کاربر تا خرید، این کمپین‌ها کاربران را در قیف هدایت می‌کنند؛ بعلاوه، ارزش‌های بلندمدت بیشتری را خلق می‌کنند و در طول زمان باعث تعامل بالای کاربران می‌شوند. این بدین معنا است که بازاریابی اپلیکیشن شبیه بازاریابی وب است: هر دو ارزش تولید می‌کنند و در طول زمان درآمد کسب می‌کنند.

رفتار کاربران خود را زیر نظر بگیرید

اگر دیدی واضحی از اپلیکیشن خود دارید و از شاخص‌های درستی استفاده می‌کنید، نمی‌خواهید فرصت هدایت کاربران به سمت بخش‌هایی که برای شما سودرسان است را از دست بدهید. در حالی که برخی کاربران بدون نیاز به هیچ کمکی و به طور مستقل اپلیکیشن شما را کشف کرده و با جستجو، فیچرها و کانال‌هایی که ارزشمندتر است را پیدا می‌کنند، اما برخی از کاربران نیاز به ترغیب بیشتری دارند.

دو روش برای تقویت تعامل کاربران وجود دارد: می‌توانید صفحه نمایش را به گونه‌ای تنظیم کنید که تمام المان‌ها به راحتی در دسترس کاربران باشد، یا می‌توانید فرایند کشف را در طول زمان و با بازاریابی مرتبط بر حسب رفتار مخاطبان کوتاه کنید. هر دو روش بسیار ارزشمند است، اما با بازاریابی اپلیکیشن سریع‌تر می‌توانید به اهداف خود دست یابید.

تجزیه و تحلیل اپلیکیشن

هر سازمانی سوالاتی کلیدی دارد که باید پاسخ داده شود و دارای مشکلات اصلی است که باید حل کند. بدون مشخص کردن اندازه‌گیری‌های مناسب، غیرممکن است که بتوان گفت برند شما در مسیر درست حرکت می‌کند، یا در مسیر شکست قرار دارد. همانند بازاریابی سنتی، بازاریابان موبایلی باید معیارهای محسوس و خاصی برای موفقیت تعیین کنند که با شاخص‌های کلیدی عملکرد در ارتباط بوده و از آن‌ها پیروی کنند.

برای تحلیل میزان نصب اپلیکیشن و درگیر شدن کاربران با اپلیلیکیشن برنامه‌های متفاوتی وجود دارد، و در ابتدا باید وب آنالیتیک بر روی اپلیکیشن خود نصب کنید، در این مورد گزینه‌های زیادی وجود دارد: Piwik، County، Flurry، و مشخصا Google Analytics. همچنین اگر می‌خواهید ردیابی بهتری از بازگشت سرمایه یا تحلیل‌های تخصصی‌تری داشته باشید، ما SDK های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم: Adjust، Tune، AppsFlyer، Kochava، یا Localytics.

یکی از بهترین شیوه‌های بازاریابی اپلیکیشن برای رسیدن به هدفتان، بخش‌بندی کاربران برمبنای رفتارشان است؛ و بدترین شیوه، پیشنهاد یکسان به تمام کاربران می‌باشد. در نتیجه، ایجاد تقسیم‌بندی به وسیله آنالیتیک مطمئن‌ترین شیوه مشخص کردن مخاطبان، و پس از آن تعیین استراتژی مناسب برمبنای خصوصیات آنان است. در هر بخش‌ می‌توانید اطلاعات دقیقی مانند محدوده تاریخ، اقدامات انجام شده، جنسیت، و سایر خصوصیات به دست آورید. این اطلاعات، بینش عمیقی از نوع تفکرات و فعالیت‌های کاربران به شما می‌دهد.

آنالیتیکس یکی از اجزاء ضروری طراحی برنامه بازاریابی اپلیکیشن است. اینکه نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن خود را مورد ردیابی قرار دهید، تکمیل کننده اطلاعات استراتژی کمپین‌های شما است. استفاده از ترکیب مشاهدات و تحلیل کاربران به شما دیدگاه جامعی از نیازهایتان در پیاده‌سازی بازاریابی اپلیکیشن می‌دهد.

بازاریابی اپلیکیشن: جذب، مشارکت، شخصی‌سازی، و حفظ کاربران

جذب

اولین گام برای موفقیت در بازاریابی اپلیکیشن، به دست آوردن کاربران است. فرآیند جذب شامل تعداد کاربرانی است که اپلیکیشن شما را از یک مکان خاص، جستجوی ارگانیک، دهان به دهان، کمپین‌های پولی یا اپلیکیشن‌هایی که به اپلیکیشن شما ارجاع داده‌اند، دانلود و نصب کرده‌اند.

بیشتر برندها عمدتا بر روی تبلیغات پولی همانند کانال‌های فیسبوک یا شبکه‌های تبلیغاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اجرای این نوع کمپین‌ها نیازمند مشخص کردن کانال‌های تبلیغاتی مناسب کسب‌و‌کار شما، هدفگذاری مناسب بر روی کاربران بالقوه، و تحلیل ارزش‌های این کاربران در طول زمان است. این موردی است که برای تهیه یک برنامه سودمند باید نظارت دقیقی بر  آنالیتیکس اپلیکیشن خود داشته باشید.

تمامی موارد ذکر شده بازگشت سرمایه شما را در بر می‌گیرد، این تفکر اشتباهی است که فقط تعداد دانلودها را در راه‌اندازی هر کمپین در نظر بگیرید. شما باید ارزش‌های بلندمدت به دست آمده از کاربران را در برابر کاربران ارگانیک مورد تجزیه و تحلیل قرار داده،  و مخاطبان را جهت تست A/B بخش‌بندی کنید یا از طریق ایجا کمپین‌هایی با پیام‌های متفاوت نرخ تبدیل را بهبود بخشید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید از بخش اطلاعات رفتاری کاربران در آنالیتیکس مشخص کنید که آیا کاربران به دست آمده از کمپین‌های پولی، اینفلوئنسر یا طرفداران پر قدرتی شده‌اند یا نه، و کانال‌های ارزشمند را مشخص کنید. اگر تحلیل رفتار کاربران نشان دهد که برخی از کاربران کمتر از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، به وضوح می‌توانید مشخص کنید کدام گروه‌ها و کمپین‌ها نیاز به اصلاح دارند، و کانال‌های مختلف پولی، تبلیغات مختلف، و تکنیک‌های هدفگذاری متفاوت را مورد تست قرار دهید.

توجه کنید که، به سادگی می‌توانید برمبنای داده‌های اولیه، کمپین‌های اشتباهی را راه‌اندازی کنید. اگر ذهنیتتان، به خصوص به دست آوردن تعداد کاربران ایده‌التان باشد، ممکن است کانالی را انتخاب کنید که هیچ کدام از اهداف اولیه شما را به ثمر نرساند. در نظر داشته باشید، معیارهای اولیه، ارزش عمر یک کاربر را به شما نشان نمی‌دهد.

ارزش عمر کاربر بخش حیاتی اندازه‌گیری بازگشت سرمایه است، از آنجایی که به شما امکان می‌دهد سودمندی یک کاربر را در طول عمرش بسنجید که چقدر برای شما ارزشمند بوده است، و براساس معیارهای غلطی همانند تعداد دانلودها مشخص نیست.

از اطلاعات به دست آمده از بخش‌بندی‌ها، حفظ مشتری یا به عبارتی “مدت زمانی که مشتریان بعد از انجام فعالیت مورد نظر شما در داخل اپلیکیشن، از اپلیکیشن استفاده می‌کنند و برای استفاده مجدد به اپلیکیشن باز می‌گردند”، و و معیارهای دیگری که مشخص می‌کند کدام کانال پولی بیشترین بازگشت سرمایه را برای شما داشته است استفاده کنید، و تلاش‌های جذب کاربر را بر روی محدوده‌ای متمرکز کنید که بالاترین بازگشت سرمایه را در آن مشاهده کرده‌اید. همانند برنامه بازاریابی وب، باید تصمیم‌ بگیرید تلاش‌هایتان را روی کدام بخش متمرکز کنید و بودجه بیشتری را اختصاص دهید، و این عامل نیازمند تست‌ و ارزیابی گوناگون است.