آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم)

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

در قسمت اول اشار کردیم زمانی که اپلیکیشن شما در اپ‌استور پذیرفته می‌شود، برندها در درجه اول باید صفحه اپلیکیشن خود را بهینه‌سازی کنند و بعد از آن کمپین‌های بازاریابی شامل جذب، مشارکت، رشد، و حفظ کاربران  آغاز می‌گردد. در قسمت قبل فرآیند جذب کاربران را توضیح دادیم و در این بخش به بررسی افزایش تعامل کاربران با اپلیکیشن می‌پردازیم.

تعامل

بازاریابان می‌دانند تغییرات طراحی و تجربه کاربری برای بهیود تعامل کاربران با اپلیکیشن‌ها بسیار مهم هستند. اما راه‌های آسان‎‌تر و بهتری جهت بهبود ارتباطات و ترغیب کاربران وجود دارد.

استفاده از پوش نوتیفیکیشن‌ها، پیام‌های درون اپلیکیشنی، و دیگر تکنیک‌ها جهت تعامل بهتر با کاربران ضروری است. کاربرانی که نتوانند با اپلیکیشن ارتباط برقرار کنند، سریعا از اپلیکیشن فاصله می‌گیرند. به همین دلیل اپلیکیشن‌سازها دائما در حال مبارزه برای جلب توجه کاربرانی هستند که از اپلیکیشن استفاده نمی‌کنند.

اما راه حل چیست؟  بهترین راه استفاده از هدفگذاری‌ و شخصی‌سازی کمپین‌هایی است که راه‌اندازی می‌کنید. ارسال پیام‌های مرتبط باعث استحکام رابطه با کاربران می‌شود.

ONBOARDING

فرآیند Onboarding مجموعه‌ای از صفحه نمایش‌ها یا دستورالعمل‌هاست و زمانی که کاربر برای اولین بار از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند به وی نمایش داده می‌شود. ساخت یک فرآیند onboarding قوی، اغلب یک عامل کلیدی در موفقیت بلند مدت اپلیکیشن است. از آنجایی که به کاربر جدید نشان می‌دهد کاربران با استفاده از این اپلیکیشن چه ارزش‌هایی را به دست می‌آورند و فیچیرهای کلیدی را برجسته می‌کند.

کمپین onboarding، باعث افزایش تعامل و ساخت رابطه با کاربران می‌شود، در حالیکه نبود این فرآیند یا ضعیف بودن آن، ریسک بزرگی است که کاربران متوجه نشوند چگونه از اپلیکیشن شما استفاده کنند و در نهایت باث حذف اپلیکیشن شود.

کمپین‌های onboarding بر پیشنهادات ارزشمند اپلیکیشن تاکید می‌کنند و فیچرهای کلیدی را با متنی کوتاه و عکس‌های کاربردی نمایش می‌دهند.

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

مهمترین المان‌ها در اپلیکیشن خود را که راجعبشان نیاز دارند بدانند در نظر بگیرید و فکر کنید چگونه این اطلاعات می‌توانند با کمپین onboarding شما برای کمک به کاربران ترکیب شوند.

نمونه موردی

لینکدین، یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در ۲۰۰ کشور جهان است. زمانی که اپلیکیشن لینکدین را دانلود می‌کنید، پیامی ساده با عنوان ” از زندگی خود بیشتر استفاده کنید” را مشاهده می‌کنید، و به شما این دید را می‌دهد که اپلیکیشن در مورد چیست. شما می‌توانید با ورق زدن صفحات در مورد مزایای استفاده از لینکدین اطلاعات به دست آورید.

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

اپلیکیشن لینکدین، onboarding پیشرفته‌ای دارد و شما را به سمت تنظیم پروفایل هدایت می‌کند. زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شوید، با یک پیام شخصی سازی شده از شما استقبال می‌شود. onboarding کاربر اولیه به ۴ گام تقسیم می‌شود: کامل کردن اطلاعات شخصی، تایید ایمیل، درخواست از کاربر برای دنبال کردن گروه‌های لینکدین و رهبران، و در آخر پیشنهاد دادن افرادی که ممکن است شما تمایل داشته باشید به شبکه حرفه‌ای خود آن‌ها را اضافه کنید.

بعدا از اینکه پروفایل خودتان را کامل کردید به صفحه اصلی اپلیکیشن هدایت می‌شوید. صفحه اصلی اپلیکیشن به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش منو با زبانه‌های قابل تنظیم و سپس یک صفحه با پیام ” عالی! همه تنظیمات را انجام دادید”، مواجه می‌شوید. این عامل باعث احساس اطمینان خاطر و صمیت در افراد می‌شود و کاربران احساس می‌کنند که تنها با یک اپلیکیشن روبرو نیستند.

پیام‌های پوش

پیامی است که به صفحه نمایش کاربر یا زمانی که کاربر از اپلیکیشن متفاوتی استفاده می‌کند ارسال می‌شود. این فرض طبیعی است که یک تجربه خوب از اپلیکیشن همواره باعث بازگشت مجدد کاربران می‌شود، اما حقیقیت این است که حفظ کاربران یک چالش همیشگی است زمانیکه هزاران چیز برای ربودن جلب توجه کاربران وجود دارد. با ارسال پوش نوتیفیکیشن به کاربران، دری را به سوی تعامل مجدد کاربران با اپلیکیشن می‌گشایید.

برای ایجاد تعامل فوری و جذب کاربرانی که در حال حاضر فعالیتی را در اپلیکیشن شما انجام نمی‌دهند عالی است، پیام‌های پوش مستقیما توجه کاربران را به اقدام مورد نظرتان جلب می‌کند. کاربرانی که برای دریافت پوش نوتیفیکیشن‌ها از اپلیکیشن شما درخواست می‌دهند از ارزش جمعیت‌شناختی بالاتری برخوردارند، از آنجایی که آن‌ها به طور منظم با اپلیکیشن شما در ارتباط هستند.

برای ارسال پوش نوتیفیکیشن سه معیار اصلی را باید در نظر بگیرید:

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

 

هیچ کس نمی‌خواهد در ساعت ۲ نصفه شب پیام‌هایی مبنی بر خرید کفش دریافت کند. ارسال پیام‌های زیاد، توجه نکردن به زمان، و ارسال محصولات به صورت تهاجمی، سه اشتباه بزرگی است که سریعا کمپین شما را به سمت شکست هدایت می‌کند.

اشتباه دیگر، هدفگذاری نادرست است، ارسال پیام‌های عمومی برای کل کاربران اصلا ایده خوبی نیست. وقتی که پیام پوش مرتبط با شخص نیست، وی آن را به عنوان اسپم تلقی می‌کند و حتی ممکن است گزینه نوتیفیکشن را از اپلیکیشن شما خاموش کند. برای جلوگیری از این وضعیت، از بخش مخاطبان که بر مبنای رفتار آنان درون اپلیکیشن است استفاده کنید.

زمانی که این عمل را درست انجام دهید، پوش نوتیفیکیشن‌ها باعث بازگشت کاربران پنهان به اپلیکیشن شما می‌شود. به دلیل ماهیت پیامهای پوش، انواع خاصی از کمپین‌ها موفقیت بیشتری را به ارمغان می‌آورند:

یادآوری زمان

آلارم، تقویم، و لیست انجام کارها و دیگر اپلیکیشن‌هاس حساس به زمان از پیام‌های پوش برای یادآوری به کاربران استفاده می‌کنند. اگر پوش نوتیفیکیشن‌ها به درستی هدفگذاری نشوند کاربران مسدودشان خواهند کرد، بنابراین اپلیکیشن‌هایی که نیاز به ارسال مکرر پوش‌ها به کاربران خاصی دارند این بهترین روش است.

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

پیشنهادات مخصوص

به طور مشابه، اپلیکیشن‌ها می‌توانند از کمپین‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن برای تبلیغ پیشنهادات ویژه استفاده کنند. در این حالت استفاده از پوش کمتر رایج است، به این  دلیل که کاربران معمولا تمایلی به بمباران شدن توسط نوتیفیکیشن‌ها ندارند. در هر صورت، اگر پیشنهاد ویژه‌ای دارید که مبتنی بر زمان خاصی است، پوش نوتیفیکیشن‌ها یک راه حل خوب برای آگاه کردن کاربران است.

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند برمبنای رفتار کاربران عمل کنند و به آن‌ها کالاها یا برندهایی را پیشنهاد دهند که مرتبط با کاربر است. به عنوان مثال، کاربرانی که در اپلیکیشن شما محصولات نایک را تماشا می‌کنند یا قبلا خریدی از محصولات نایک داشته‌اند، خوشحال می‌شوند اط محصولات جدید نایک اطلاع کسب کنند.

اپلیکیشن‌های رسانه‌ای با استفاده از پوش نوتیفیکیشن‌ها اشتراک بیشتری را به دست می‌آورند. بیشترین چالش برای این نوع اپلیکیشن‌ها تبدیل کاربران غیرفعال به فعال است. بدون ایجاد انگیزه، کاربرانی که به طور تصادفی محتوای اپلیکیشن شما را مشاهده می‌کنند، حق اشتراکی جهت دسترسی به فیچرها و مقاله‌های شما پرداخت نمی‌کنند.

ارسال اطلاعات ضروری

همانند یادآوری کننده‌ها، پیام‌هایی که اطلاعات مهمی را به کاربران اطلاع‌رسانی می‌کنند بهترین عملکرد را دارند. برای مثال، در اپلیکیشن‌های مسافرتی، اگر چه اغلب افراد بیشتر توجه‌شان رسیدن به مقصد است اما سفر کردن همیشه با استرس همراه است. در این نقطه است که اپلیکیشن‌های مسافرتی با ارسال اطلاعات ضروری می‌توانند استرس افراد را کم کنند.

مواردی همانند ارسال اطلاعات به روز رسانی وضعیت پرواز، هشدار‌های امنیتی فرودگاه، وضعیت آب‌و‌هوای مقصد، و دیگر نوتیفیکیشن‌ها، کاربران را از گشتن در اینترنت به دنبال پاسخ‌های سوالات شخصی مسافرت بی‌نیاز می‌کند.

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

برخی از اپلیکیشن‌ها ریسک می‌کنند و پیام‌های بیش از حدی را ارسال می‌کنند و اپلیکیشن‌های مسافرتی با ارسال اطلاعات مرتبط در لحطات مهم سفر این ریسک را می‌پذیرند. ولی این را در نظر بگیرید که هیچ وقت پیام‌هایتان اطلاع رسانی را با سرویس‌های جدید تاکسی در آن منطقه آغاز نکنید، اما تاخیرهای هواپیما را که مطمئنا بر روی کاربران تاثیر گذار است حتما حتما سریعا ارسال کنید.

دلتنگ شما هستیم! (پس این فیچر جدید را امتحان کنید)

آموزش گام به گام بازاریابی اپلیکیشن (بخش دوم) | تبلیغات تلفن همراه عدد

به طور کلی، “دلتنگ شما هستیم!” خیلی پیام جذابی برای کمپین‌ها نیست. اما همانطور که رفتار کاربران را در رویدادها بررسی می‌کنید و گزارشات ارزش طول عمر مشتری را بررسی می‌کنید، مشاهده خواهید کرد بین فیچرها، استفاده مکرر از اپلیکیشن، و درآمد رابطه وجود دارد.

زمانی که این فیچرها را پیدا کردید، شما می‌دانید با استفاده از کدام فیچرها می‌توانید کاربران پنهان را به بازگشت به اپلیکیشن ترغیب کنید.