لینک اکیوتی(Link Equity) و یا همان ارزش خالص لینک چیست؟

لینک اکیوتی(Link Equity) و یا همان ارزش خالص لینک چیست؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد

ارزش خالص لینک یا همان لینک اکیوتی(Link Equity) چیست؟

لینک اکیوتی فاکتورهایی برای رتبه بندی موتور جستجو می‌باشد که بر پایه انتقال ارزش و اعتبار لینک‌ها از صفحه ای به صفحه دیگر می‌باشد. این ارزش به فاکتورهایی چون اعتبار لینک‌دهی، ارتباط موضوعی، وضعیت HTTP و بسیاری از موارد دیگر می‌باشد. لینک اکیوتی یکی از فاکتورهایی است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص رتبه وبسایت در صفحات نتایج جستجوی گوگل (SERP) از آن استفاده می‌کنند.

ارزش خالص لینک (لینک اکیوتی) و رتبه صفحه (PageRank)

زمانی که افراد به ارزش خالص لینک فکر می‌کنند رتبه صفحه یا همان PR نیز به ذهنشان خطور می‌کند. رتبه صفحه اولین الگوریتم محاسبه‌ای گوگل برای تشخیص چگونگی رتبه بندی وبسایت‌ها می‌باشد که به شکل گسترده بر اساس پروفایل بک‌لینک وبسایت می‌باشد. PR دیگر به عنوان اصلی‌ترین فاکتور تشخیص شناخته نمی‌شود بلکه یکی از هزاران فاکتوری است که برای تشخیص رتبه یک وبسایت توسط گوگل درنظر گرفته می‌شود.

ارزش خالص لینک می‌تواند به عنوان چگونگی انتقال قدرت رتبه بندی از یک لینک به دیگری شناخته شود. اگر یک وبسایت بسیار معتبر به نوشته یک وبسایت ناشناخته لینک بدهد اعتبار بزرگی برای صفحه‌ای است که به آن لینک داده شده است.

شاید شما هم با تاکتیک قدیمی سئو به نام “PageRank sculpting” آشنا باشید که در آن صاحب وبسایت انتخاب می‌کرد که کدام لینک قابل پیگیری (followed) و کدام یک غیرقابل پیگیری(no-followed) باشد برای کنترل انتقال اعتبار از یک صفحه به صفحه دیگر. شاید این تکنیک در شرایط مناسب هنوز هم پاسخگو باشد اما ما هیچوقت استفاده از استراتژی غیرقابل دنبال (no-followed) را سفارش نمی‌کنیم. درمقابل می‌توانید بر بهبود سازوکار اطلاعات و پیشبردن استراتژی موفق رتبه بندی تمرکز کنید.

چگونگی تشخیص لینک اکیوتی

هم لینک داخلی و هم لینک خارجی می‌تواند به عنوان لینک اکیوتی باشد. در ادامه نکات مهمی را که برای شناخته شدن به عنوان لینک اکیوتی ضروری است خواهیم گفت.

  • آیا لینکی مربوط است؟ اگر شما صفحه‌ای که محتوای تعمیر ماشین دارد را به پیجی که محتوای دستور پخت کیک هویج دارد لینک دهید گوگل متوجه می‌شود که به مطلبی نامرتبط لینک داده‌اید. لینک‌های نامربوط عملا ارزشی نخواهند داشت.
  • آیا سایت لینک معتبر می‌باشد؟ لینک از سایت‌های معتبر و قابل اعتماد ارزش بسیار بالاتری برای لینک اکیوتی دارد تا سایت‌هایی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند.
  • آیا لینک شما دنبال می‌شود؟ لینک‌هایی که دنبال نمی‌شوند به خزنده موتور جستجو سیگنال می‌دهند که نادیده گرفته شوند. این لینکها، لینک اکیوتی ندارند البته باید بیان کنیم اگر که یک لینک فالو نشود به این معنی نیست که دارای هیچگونه ارزشی نباشد.
  • آیا لینک شما قابل خزیدن هست؟ اگر در یک صفحه وبسایت خزنده موتور جستجو توسط ربات تی.اکس.تی فایل بلاک شود، موتور جستجو لینک را در نظر نمیگیرد و بنابراین این لینک هیچ ارزشی نخواهد داشت.
  • لینک در کجای صفحه قرار گرفته است؟ لینکهایی که در فوتر و یا سایدبار صفحه قرار دارند به اندازه لینکهایی که در متن محتوا قرار گرفته اند ارزشمند نیستند ( البته استثنائاتی هم وجود دارد). معماری سایت به گوگل در تشخیص محتوای مفید برای مخاطبان کمک خواهد کرد پس بسیار منطقی به آن نگاه کنید. قصد مخاطب زمانی که یک صفحه را مشاهده میکند چیست و لینک ها چگونه به آنها کمک میکند که تا به مقصد خود برسند؟
  • چه تعداد لینک در صفحه قرار گرفته است؟ اگر لینک به صفحه شما یکی از صدها و یا هزاران لینک باشد شاید خیلی هم ارزشمند نباشد. در نظر داشته باشید که قانونی برای بهبود در مورد تعداد لینکهای یک صفحه وجود ندارد. اما در لینک اکیوتی اگر لینک شما در میان هزاران لینک دیگر گم شود احتمال پیدا شدن و کلیک خوردگی آن توسط مخاطب بسیار کاهش میابد پس ممکن است حتی باعث کاهش ارزش هم بشود. آیا می‌دانستید که اگر از یک صفحه چند لینک به صفحه دیگری بدهید تنها انکر اول در HTML خوانده می‌شود؟
  • وضعیت HTTP صفحه ی لینک چیست؟ صفحاتی که مقبولیت با ۲۰۰ یا ۳۰۱ ریدایرکت دائمی از طرف گوگل دریافت میکند دارای لینک اکیوتی هستند. گوگل اعلام کرده است که تمام ریدایرکت‌ها که شامل ۳۰۲ دائمی هم میباشد PR را دارند ولی شما به این بیانیه اعتماد صد در صد نکنید و محتاط عمل کنید. دیگر موتورهای جستجو شاید به همین شکل عمل نکنند و شما برای تعیین استراتژی رتبه بندی باید فاکتورهایی فراتر از لینکها را در نظر بگیرید.
لینک اکیوتی(Link Equity) و یا همان ارزش خالص لینک چیست؟ | تبلیغات تلفن همراه عدد
کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به ترجمه و نگارش علاقه مندم. جذابیت دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال و سرعت بروزرسانی آن سبب شد تا در این زمینه فعالیت داشته باشم و هرروز مطالب جدید را یاد بگیرم و با علاقه مندان این زمینه به اشتراک بگذارم.