نگاهی بر دنیای بازاریابی موبایلی

نگاهی بر دنیای بازاریابی موبایلی | تبلیغات تلفن همراه عدد

نوآوری و پیشرفت صنعت موبایل تاثیر به سزایی بر شیوه زندگی روزانه افراد و بازاریابی محصولات داشته است. طبق بررسی که توسط Red Hat Marketing انجام شده است، شرکت‌ها میزان سرمایه مورد نظر برای تبلیغات موبایلی را افزایش داده‌اند. هر روز به محبوبیت این صنعت افزوده می‌شود و برندها باید ظرفیت بالای این صنعت را درنظر بگیرند و تلاش خود را برای استفاده از مزایای بیشمار آن بکار گیرند.

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی به هر نوع فعالیتی به منظور بازاریابی توسط گوشی‌های همراه گفته می‌شود. اگر این بازاریابی به درستی انجام شود که اشاره به امکان در نظر گرفتن هدفمندی جغرافیایی، زمانی، نوع دستگاه و بسیاری موارد دیگر است، مشتری هدف در زمان و مکان مناسب به آنچه که نیاز دارند دسترسی پیدا می‌کنند.

موبایل آینده بازاریابی است. تعداد افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند هرروز افزایش میابد. این گوشی‌های همراه هستند که سبب شدند شرکت‌ها شیوه تعامل با مشتری هدف خود را تغییر دهند و در استراتژی بازاریابی خود جایگاه ویژه‌ای برای بازاریابی موبایلی درنظر بگیرند.

بر اساس گزارشات گوگل از هر ۱۰ جستجوی موبایلی ۹ جستجو منجربه اقدام مشتری برای خرید می‌شود. این آمار نشان دهنده‌ی ضرورت بازاریابی موبایلی است و شرکت‌هایی که آن را نادیده می‌گیرند باید منتظر رکودی شدید در میزان فروش و سود خود باشند.

توسعه بازاریابی موبایلی

شروع تبلیغات موبایلی را می‌توان راه اندازی پیامک در سال ۲۰۰۳ درنظر گرفت. کمپانی‌هایی نظیر نایک از امکانات این فناوری نوین استفاده کردند و یک کمپین پیامکی در سال ۲۰۰۵ راه اندازی کردند.  در سال ۲۰۰۷ با توجه به اینکه تعداد پیامک‌های که کاربران ارسال می‌کردند به ۲٫۴ میلیارد رسید، سبب شد که اعتبار این فناوری نوپا افزایش چشمگیری داشته باشد.

صنعت بازاریابی موبایلی توسعه بیشتری یافت:

با ظهور اولین آیفون

ظهور کدهای QR در بازاریابی موبایلی

ظهور اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های موبایل توسط اپل و گوگل

این ویژگی‌ها به محبوبیت زیاد گوشی های همراه اضافه کرد. این تحولات سبب شد تا استراتژی بازاریابی از آفلایتن به آنلاین و سپس به گوشی‌های همراه در حال تغییر باشد و بازاریابی موبایلی را به صنعتی بین المللی با ارزش ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ تبدیل کند.

آیا بازاریابی موبایلی برای تمام شرکتها ضروری است؟

این یک واقعیت است که گوشی های همراه دارای بیشترین محبوبیت هستند. ۶۸% از شرکتها بازاریابی موبایلی را در استراتژی خود گنجانده اند. شرکتهای تمامی صنایع موجود برای اینکه مخاطب هدف خود را جذب کنند نیاز دارند در کانالهایی تبلیغات خود را به نمایش دربیاورند که مخاطب هدف به آنها دسترسی داشته باشد. موبایل بهترین انتخاب است زیرا همه ما به آن دسترسی داریم.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط GFK تقریبا ۴۵% از خریدها از طریق گوشیهای هوشمند انجام میشود و ۴۶% از مشتریان آنلاین برای انجام خرید از گوشی همراه خود استفاده میکنند. شرکتهایی که محصولات و یا خدماتی را به فروش میرسانند نمیتوانند از سرمایه گذاری در این زمینه چشم پوشی کنند زیرا از میدان رقابت کنار گذاشته میشوند و برای بردن در این رقابت تنگاتنگ نیاز به بازاریابی موبایلی دارند.

بازاریابی موبایلی به شرکتها کمک میکند تا:

  • دسترسی خود را افزایش دهند
  • در ذهن مشتریان باقی بمانند
  • تکنیک های موثر بازاریابی را به کار ببندند
  • بخشی از شبکه تجارت الکترونیک شوند

 

این عوامل به یکدیگر پیوند دارند و مشتری در مرکزیت آن قرار دارد. مشتریان شما بیشتر ساعات روز خود را صرف گوشی های همراه میکنند. ۷۹% از کاربران تلفن همراه زمانی که از خواب بیدار میشوند ابتدا گوشی همراه خود را چک میکنند. میانگین زمانی که صرف گوشی های همراه خود قرار میدهند ۲۲۰ دقیقه در روز است پس بی دلیل نیست که به عنوان بهترین کانال بازاریابی در استراتژی بازاریابی هر شرکتی شناخته میشود.

بازاریابی موبایلی دسترسی آسان و سریع به محصول را ممکن میسازد. کمپین متنی ۴۵% نرخ پاسخگویی دریافت میکند که به دلیل انتشار سریع و عادت مشتریان به دفعات بالای استفاده از تلفن همراه است.

 

مزایای بازاریابی موبایلی

با توجه به توضیحات بالا کاملا روشن است که موبایل مارکتینگ مزایای بسیاری که دغدغه تمام مصرف کننده‌ها است در اختیاراش قرار میدهد. در اینجا مزایای که برای شرکت‌ها دارد، تاثیراتش و اینکه موبایل مارکتینگ شامل چه مواردی است را بررسی می‌کنیم.

  • توسط بازاریابی موبایلی شرکت‌ها فورا به نتیجه دلخواه می‌رسند. نتیجه‌ای که قابل پیگیری، آنالیز و ارزیابی است.
  • موبایل مارکتینگ به شرکت‌ها این امکان را میدهد که مستقیم و بدون واسطه با مشتری رابطه‌ای نزدیک و صمیمی داشته باشند. این رابطه سبب حفظ مشتریان می‌شود.
  • بازاریابی موبایلی ظرفیت بسیار بالایی دارد که به شرکت‌ها این امکان را میدهد تا مخاطبان هدف خود را بسیار گسترد‌ه‌تر کنند و امکان پیگیری پاسخ کاربران را داشته باشند.
  • بازاریابی موبایلی میزان سود شرکت را افزایش میدهد. بخشی از آن به دلیل راحتی و امنیت بالای پرداخت از طریق تلفن‌های همراه است.
  • یکی دیگر از مزایای بازاریابی موبایلی همه‌گیر بودن آن است. افراد می‌توانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را با دوستان وآشنایانشان به اشتراک بگذارند.

بازاریابی موبایلی یک صنعت گسترده و روبه‌رشد می‌باشد که پتانسیل بالایی برای پیشرفت دارد زیرا محبوبیت گوشی‌های همراه روز به روز بیشتر می‌شود و فناوری جدیدی به آن اضافه می‌گردد. بازاریابی موبایلی امکانات و فرصت‌هایی را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد که هنوز امکان کار بیشتر دارد و اشباع نشده است. این بستر در حال رشد تعریف جدیدی از تبلیغات نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای مشتریان به همراه داشته است.

نگاهی بر دنیای بازاریابی موبایلی | تبلیغات تلفن همراه عدد

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی هستم و به ترجمه و نگارش علاقه مندم. جذابیت دنیای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال و سرعت بروزرسانی آن سبب شد تا در این زمینه فعالیت داشته باشم و هرروز مطالب جدید را یاد بگیرم و با علاقه مندان این زمینه به اشتراک بگذارم.